It looks like you are using an older version of Internet Explorer which is not supported. We advise that you update your browser to the latest version of Microsoft Edge, or consider using other browsers such as Chrome, Firefox or Safari.

Članek je del serije Razumeti MS. Preberite tudi Kakovostno življenje z multiplo sklerozo navkljub (2. del)

hrana

Če imate multiplo sklerozo (MS) ali poznate koga, ki jo ima, veste, da je velik del življenja s to boleznijo povezan z negotovostjo, kaj lahko prinese vsakdan. Tudi če ste sprejeli svoje »novo normalno«, še ne pomeni, da bo življenje z multiplo sklerozo lažje. Izzivi obvladovanja lahko močno spremenijo zavedanje lastne vrednosti, odnos do dela, bližnjih, in hobijev ter pričakovanja do življenja. Z eno besedo, lahko spremeni kakovost življenja tako vam kot vašim bližnjim. Pa je res nujno, da je temu tako?

Ključnega pomena je, da ste pozorni na svoje simptome in na to, kako občutite svoje telo. Vzdrževanje zdravega življenjskega sloga je lažje reči kot narediti, obenem pa številni morebitni dodatni izzivi MS – težave ali omejena mobilnost, finančna negotovost ali celo depresija – lahko vse skupaj še dodatno otežijo. Pomembno je, da ugotovite, kaj najbolje deluje za vas – kaj vam pomaga živeti najboljše življenje z multiplo sklerozo.

Duševno zdravje in multipla skleroza.

Diagnoza MS, nov simptom ali zaplet bolezni je vznemirjajoč dogodek in lahko izzove občutek tesnobe, žalosti, šoka, jeze ali celo krivde. Vse to lahko vodi v depresijo, ki je žal eden najpogostejših simptomov. Depresija ni le posledica izzivov in skrbi, ki jih prinaša življenje z multiplo sklerozo. Dokazano je, da so vnetne spremembe v imunskem sistemu dejansko povezane z depresijo. Dolgotrajen občutek potrtosti ali brezupnosti pogosto spremlja izguba zanimanja za stvari, ki so bile nekoč prijetne. Lahko jo obvladujete sami s tem, da ostanete povezani s prijatelji in družino, imate dovolj počitka in redne vadbe ter sledite zdravi prehrani in na ta način izboljšate vaše razpoloženje. Če to ni dovolj, prosite svojega zdravnika za napotitev k psihoterapevtu, ki pozna specifiko MS.

Prehrana 

Telesna dejavnost, uživanje uravnotežene prehrane in ohranjanje zdrave telesne teže so ključne sestavine za dobro zdravje. Debelost lahko poveča tveganje za utrujenost in depresijo, debelost pri otrocih in mladostnikih pa je povezana s povečanim tveganjem za MS pozneje v življenju. Ohranjanje zdrave telesne teže je primarnega pomena. Čeprav lahko nekateri ljudje občutijo olajšanje simptomov, ko izločijo ali dodajo določena živila v svojo prehrano, še ni dokazov, da bi določena prehrana vplivala na napredovanje bolezni. Dobro je, da se o vseh posebnih prehranskih spremembah, ki jih želite narediti, pogovorite s svojim zdravnikom; nekatere priljubljene diete bi lahko celo negativno vplivale na MS. Trenutno je prehrana, priporočena pri MS, podobna tisti, ki je priporočena za vse: veliko vlaknin, sadja in zelenjave ter omejitve količin nezdravih maščob in sladkorja. 
Več o tem, kako živeti kakovostno multipli sklerozi navkljub, preberite v drugem delu članka.

Matjaž Popit, dr. med specialist nevrologije iz Splošne Bolnišnice Murska Sobota